DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

KARATE - DO OREL

Etika dojo

 

 

ETIKA DOJO

Karateka :

- řídí se Dojokun

- do dojo vstupuje vždy čistý, jak tělesně tak duševně

- čisté karate-gi, nerozevláté vlasy, je prost řetízků, náramků, prstenů,

náušnic a ostatních pro karatedó nebezpečných věcí; má ostříhané a čisté

nehty

- má na sobě pouze čisté bílé karate-gi, děvčata nosí pod kabátek bílé tričko

- nosí obi v odpovídající barvě jeho kyu / dan

- zachovává úctu k dojo, učiteli, partnerům, ale i k soupeřovi

- u vchodu se uklání „duchu“ dojo

- trénuje karatedó pro sebeobranu a sebevzdělávání nikoli pro úspěch

- bojuje vždy čestně a s duchem karatedó

- řídí se pokyny učitele nebo dle pokynů nejvyššího přítomného žáka

- dokonale se ovládá, nenechá se vyprovokovat k neuváženým činům

- při tréninku nemluví

- čest svého dojo je i jeho vlastní

- musí být vždy věrný svému učiteli

- řídí se Nijukun

 

 

Mravné je vše, co vede k lepšímu životu na tomto světě, a tak lze etiku bojových umění vnímat jako praktickou filozofií reprezentující vztah člověka ke světu. Předmětem etiky je morálka, která hodnotí lidské jednání z hlediska dobra a zla, a to porovnáním se svědomím člověka. Podstatou umravnění je i hledání vnitřního míru se může zdát jako nepravděpodobný cíl u adeptů, kteří vstoupili do klubu boxu, karate, juda, kung fu atd.,aby se zdokonalili v sebeobraně. Ovšem právě hledání vnitřeního míru je podstatou tradičních bojových umění. Podstatou bojových umění totiž nespočívá pouze ve vítězství nad protivníkem, ale ve vyrovnání se se sebou samými a s vesmírem. Tato umění jsou jako dlažební kameny, které pomohou adeptu překročit vlastní slabosti a přílišnou pýchu a vedou ho k moudřejší, šlechetnější osobnosti a to přináší prospěch jemu samotnému i společnosti.

(z knihy Bojová umění Peter Lewis)

 

 

 

  •  
  •